Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
piątek, 31 października 2025 12:10
Reklama
Reklama
Reklama

Zgadnij, które danie w Polsce w tym roku zrobiło furorę

Przegrały z nim schabowy, cheeseburger i pierogi ruskie. Danie na samym szczycie listy zdziwiłoby nawet króla Jana III Sobieskiego.
  • Źródło: PAP MediaRoom
Zgadnij, które danie w Polsce w tym roku zrobiło furorę
Najchętniej zamawianą kuchnią była kuchnia włoska. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się kuchnia polska, amerykańska, arabska i japońska.

Źródło: PAP MediaRoom

Które kuchnie i potrawy cieszyły się w 2023 roku największym zainteresowaniem Polaków? Jak zmieniają się nasze kulinarne zwyczaje? Odpowiedzi na te pytania znajdziemy w najnowszej odsłonie Raportu Food Trendów Pyszne.pl. To publikowany co roku zbiór faktów, ciekawostek i analiz gastronomicznego życia Polaków, opracowany w oparciu o dane wewnętrzne serwisu, a także międzynarodowe i lokalne badania. Wyniki raportu komentują eksperci - Basia Starecka (Nakarmiona Starecka) oraz Michał Korkosz (Rozkoszny).

Najpopularniejsze danie 2023 roku to kebab, który wyprzedził ubiegłorocznego mistrza - pizzę margheritę. Na szczycie rankingu znalazły się także: schabowy, cheeseburger i pierogi ruskie.
    

Najchętniej zamawianą kuchnią była kuchnia włoska. Na kolejnych miejscach w rankingu znalazły się kuchnia polska, amerykańska, arabska i japońska.
    Średnia cena pizzy w Polsce w 2023 roku to 43 zł i jest około 17% wyższa niż w 2022 roku.
    Aż 27% zamówień w Pyszne.pl stanowią posiłki wegetariańskie i wegańskie.
    Mood Food, Zero Heroes, Fuzja Kultur i Virale na talerzu - te cztery trendy zidentyfikowało w 2023 r. Pyszne.pl wspólnie z globalną agencją analityczną WGSN.
    Raport Food Trendów 23/24 dostępny jest na dedykowanej stronie Pyszne.pl.
2023 rok jest kolejnym, w którym na naszych talerzach wiele się dzieje. Zanotowaliśmy zmiany na szczycie rankingu najpopularniejszych potraw i kuchni. W menu restauracji przybywa pozycji inspirowanych przepisami influencerów. Coraz częściej pojawiają się także intrygujące, wielokulturowe połączenia smaków. To tylko wycinek wiedzy, którą Pyszne.pl dzieli się w tegorocznym Raporcie Food Trendów.

Podobnie jak w poprzednich latach współtwórcami publikacji są miliony użytkowników serwisu. To właśnie fakty i ciekawostki na temat ich zamówień tworzą główną część raportu. Uzupełniają go informacje o interesujących zjawiskach, które zaobserwować możemy w polskich kulinariach. W ich identyfikacji pomogły badania przeprowadzone przez globalny instytut analityczny WGSN oraz polską agencję K+ Research by Insight Lab. Komentarzami do zgromadzonych danych i analiz dzielą się znani eksperci - dziennikarka i blogerka Barbara Starecka (Nakarmiona Starecka) oraz twórca internetowy, a także autor przepisów i książek kucharskich Michał Korkosz (Rozkoszny).

„Raport Food Trendów to materiał, który z jednej strony podsumowuje, z drugiej zaś wskazuje kierunki, którymi podążać będzie branża. Jesteśmy przekonani, że - podobnie jak w poprzednich edycjach - także w tej znajdą Państwo ciekawe i użyteczne treści” - mówi Arkadiusz Krupicz, dyrektor zarządzający i współzałożyciel Pyszne.pl.

Król Kebab I (pierwszy!), włoska kuchnia i dania wege

Co w 2023 roku królowało na polskich talerzach? Pizza, która rok wcześniej była najczęściej zamawianym przez Polaków daniem, została zdetronizowana. W 2023 roku triumf święci kebab. Podawany w picie, tortilli lub bułce zwycięża jednogłośnie we wszystkich największych miastach w Polsce. W tyle zostawił nie tylko pizzę, ale także kotlet schabowy, cheeseburger czy pierogi ruskie.

W kategorii popularności kuchni świata równych sobie nie miała za to kuchnia włoska. Zajęła w rankingu pierwsze miejsce przed kuchnią polską, amerykańską, arabską i japońską. Za wynik ten odpowiedzialne są głównie pizza i spaghetti bolognese, czyli włoskie dania, które użytkownicy Pyszne.pl zamawiali najczęściej.

Polacy zmieniają swoje przyzwyczajenia dotyczące jedzenia mięsa i rozsmakowali się w kuchni wegetariańskiej. Świadczy o tym odsetek zamówień dań bezmięsnych wśród wszystkich złożonych na Pyszne.pl. W 2023 roku było ich już niemal 27% (z czego prawie 9% stanowiły potrawy wegańskie). Ulubione dania wegetariańskie Polaków to: pizza margherita, pierogi ruskie i sałatka grecka, natomiast wśród opcji wegańskich największą popularnością cieszyły się: falafel, sajgonki i zupa miso. Największymi fanami kuchni wegetariańskiej są mieszkańcy Wrocławia. To oni zamówili najwięcej potraw wege na Pyszne.pl. Dania roślinne (wegańskie) królują z kolei wśród mieszkańców Bydgoszczy.

Ceny idą do góry

W którym mieście w Polsce średnia wartość zamówienia w Pyszne.pl jest najwyższa? Pierwsze miejsce zajmuje stolica województwa śląskiego - Katowice. Mieszkańcy tego miasta wydają przeciętnie 71,27 zł. Na przeciwległym biegunie tego zestawienia znajduje się Lublin (60,13 zł).

Fastfoodowe „klasyki”, czyli pizza i burger, w 2023 roku kosztują w Polsce średnio 43 zł (około 17% więcej niż przed rokiem) i 31,5 zł (25%). Najwięcej muszą za nie zapłacić mieszkańcy Łodzi.

Kulinarne trendy - to warto wiedzieć

Branża gastronomiczna to dynamiczny obszar, w którym wiele się dzieje. W tym roku Pyszne.pl razem z globalną agencją analityczną WGSN wyróżniła cztery warte uwagi kulinarne trendy, które będą zyskiwać na znaczeniu w 2024 roku.

Mood food

Zdaniem analityków jednym z najważniejszych trendów w 2024 r. będzie „mood food”. Eksperci WGSN i Pyszne.pl określają tak nie tylko potrawy, ale także zestaw zachowań związanych z jedzeniem, które korzystnie wpływa na nasze emocje. Rosnąca świadomość na temat tego, jak oddziałuje na nas jedzenie sprawia, że zmieniamy sposób patrzenia na żywienie. Coraz częściej stawiamy na elastyczność w planowaniu posiłków i eksperymentujemy z nowymi kombinacjami. Wybieramy opcje, które nam służą, nie narzucając sobie dietetycznego rygoru. Aż dla 38% ankietowanych comfort food to zdrowe owoce i warzywa.


„Cały czas rośnie świadomość w zakresie żywienia i wpływu jedzenia na dobrostan naszego ciała i psychiki. Właśnie dlatego „comfort food” przestaje być rozumiany jako cheat meal. Comfort food to jedzenie, które sprawia, że czujemy się lepiej”- podsumowuje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.


Zero Heroes

Pyszne.pl zauważa również dużą zmianę w podejściu do „bycia eko”. Badania wykazują, że coraz więcej osób wyrabia w sobie proekologiczne nawyki pomagające troszczyć się o środowisko, w którym żyjemy. Aż 85% ankietowanych w badaniu Pyszne.pl przyznało, że segreguje śmieci po zamówionym jedzeniu, 83% korzysta z wielorazowych toreb i opakowań na żywność, a 60% celowo rezygnuje ze sztućców, zamawiając jedzenie z dostawą. Dbamy w ten sposób o nasz wspólny dom i coraz częściej także o osobisty budżet. Ten ostatni jest ważnym elementem, który determinuje proekologiczne wybory. Dlaczego? Ponieważ chętniej wybieramy marki, które ułatwiają nam dostęp do ekologicznych rozwiązań bez wysiłku i co ważne, bez dodatkowych kosztów. Pomimo świadomości potrzeby zmian większość Polaków wciąż nie chce dopłacać i wybiera gotowe rozwiązania, które nie obciążają naszych kieszeni.

Fuzja kultur

Kuchnia jest odzwierciedleniem współczesnej kultury i także ona ulega wpływom globalizacji. Kultury kulinarne przenikają się często z dala od swoich ojczyzn i ulegają lokalnym wpływom. Dzięki temu powstają nieznane wcześniej połączenia. W ofercie polskich restauracji pojawiły się dania takie jak sushi burrito (połączenie japońsko-meksykańskie) czy „żuramen” (miks polskiego żurku i azjatyckiego ramenu), a jedną z najlepszych włoskich pizz w naszym kraju przygotowuje pizzaiolo z Ukrainy. Polacy lubią testować niestandardowe połączenia, choć jeszcze z odrobiną nieśmiałości. Jak wynika z badań Pyszne.pl, ich ulubionym zestawieniem jest nadal kuchnia polsko-włoska, po którą sięga 65% ankietowanych (np. pizza z oscypkiem czy pierogi z ricottą). Do eksperymentów kulinarnych chętniej podchodzimy też w restauracjach niż w zaciszu własnej kuchni.


„Lubimy nowe połączenia smakowe i autorskie podejście szefów kuchni, którzy z fantazją łączą różne porządki i kultury kulinarne. Widać w tym nasze obycie, znajomość źródeł tych kuchennych cytatów, wiedzę o kuchniach świata przywiezioną z zagranicznych podróży. Opanowaliśmy już podstawowe kulinarne abecadło. Kojarzymy flagowe dania z najpopularniejszych celów wakacyjnych wojaży. Rozumiemy wariacje będące sumą przywiezionych z nich smakowych doświadczeń” - zauważa Barbara Starecka, autorka popularnego podcastu „Z pełnymi ustami” poświęconego kulturze jedzenia.


Viral na talerzu

Czy film na TikToku może zmienić bieg kulinarnej historii? Trend, który w raporcie Pyszne.pl przyjął nazwę „Viral na talerzu”, mówi o sile mediów społecznościowych w kształtowaniu gustów kulinarnych i ustanawianiu nowych kierunków konsumowania treści o jedzeniu. Popularność viralowych przepisów, apetycznych zdjęć oraz kulinarnych influencerów pokazuje, że jest to zjawisko o dużym potencjale, z którym z pewnością trzeba się liczyć. Tym bardziej że zgodnie z badaniami Pyszne.pl już co piąty Polak poszukuje w menu restauracji potraw znanych z mediów społecznościowych, a aż 56% badanych w wieku 18-24 lat poszukuje inspiracji kulinarnych na TikToku i YouTube.


„W 2023 roku można mieć wrażenie, że praktycznie co tydzień pojawia się restauracja, w której są wszyscy lub danie, które wszyscy jedzą. Kulinarne virale to zjawisko, które masowo kształtuje nasze wybory żywieniowe” - komentuje Michał Korkosz, autor bloga kulinarnego Rozkoszny.pl.


Raport Food Trend 2023 to ponad 40 stron ciekawych danych, analiz i wniosków, w którym dostępnych jest o wiele więcej informacji niż w powyższym materiale. Aby pobrać pełną wersję raportu wejdź na dedykowaną stronę Pyszne.pl.

O Just Eat Takeaway.com

Pyszne.pl należy do grupy Just Eat Takeaway.com (LSE: JET, AMS: TKWY) - wiodącego serwisu na światowym rynku zamawiania jedzenia online. Mająca siedzibę w Amsterdamie firma koncentruje się na łączeniu konsumentów i partnerów za pośrednictwem swoich platform. Dzięki współpracy z 679000 partnerów Just Eat Takeaway.com oferuje konsumentom szeroki wybór dań i produktów, zarówno jeśli chodzi o zamawianie posiłków z restauracji, jak i sprzedaż artykułów spożywczych. Just Eat Takeaway.com szybko stał się wiodącym serwisem na rynku dostaw żywności online działającym w Stanach Zjednoczonych, Wielkiej Brytanii, Niemczech, Holandii, Kanadzie, Australii, Austrii, Belgii, Bułgarii, Danii, Francji, Irlandii, Izraelu, Włoszech, Luksemburgu, Nowej Zelandii, Polsce, Słowacji, Hiszpanii i Szwajcarii.

Najnowsze informacje można znaleźć na stronie internetowej oraz na profilach w serwisach LinkedIn i Twitter.

KONTAKT:

Daniel Harasim

Senior PR Consultant | KPlus Agency

e-mail: [email protected]

tel. +48 603 944 013

Więcej informacji: www.pyszne.pl

Źródło informacji: Pyszne.pl


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

Kajtek 27.11.2023 13:36
Kebab najlepszy!

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: :-(Treść komentarza: Cóż, dobre nie jest.Data dodania komentarza: 31.10.2025, 12:04Źródło komentarza: Gdzie żyje się najlepiej? Ranking gmin, powiatów i województwAutor komentarza: złotówaTreść komentarza: To otarcie będzie dużo u blacharza kosztowało.Data dodania komentarza: 31.10.2025, 11:56Źródło komentarza: Osobówka "pocałowała się" z ciężarówką. Przez moment było groźnieAutor komentarza: GrażynaTreść komentarza: Wyroczni to za dużo powiedziane, ale poradnik i owszem.Data dodania komentarza: 31.10.2025, 08:51Źródło komentarza: Najpierw radzimy się dr. Bota, a dopiero potem lekarzaAutor komentarza: gosćTreść komentarza: Nic nie tłumaczy cz tak cz nie ale prawo jest prawem jak coś było nie tak to trzeba być odpowiedzialnym.Nie można sobie jak mi się zechce przeznaczyć na inne cele bo ja tak uważam to jest państwo.I tak ze wszystkim nie ważne z jakiej partii trzeba rozliczyć skazać bo my wyborcy wybraliśmy zaufaliśmy i zawiedliśmy się na politykach.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 23:13Źródło komentarza: Lista zarzutów dla Zbigniewa Ziobry jest długa. Grozi mu do 30 lat więzieniaAutor komentarza: konfaTreść komentarza: Ci no nie żyli pod kamieniem przez ostatnie kilkanaście lat, i nie zamykali się w propagandowej bańce szczujni i przemysłu pogardy, dobrze wiedzą że 'Zero' kierował i organizował grupę przestępczą. Częściowo na zlecenie prezesa, częściowo dla siebie.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 22:29Źródło komentarza: Konfederata przyłapany na kradzieży w sklepie Ikei. Tłumaczenie Berkowicza i MetzenaAutor komentarza: belferTreść komentarza: Byle tylko nie trzeba było długo czekać.Data dodania komentarza: 30.10.2025, 21:59Źródło komentarza: Premier Tusk na ratunek nauczycielom. „Dałem słowo”
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama