Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
niedziela, 16 listopada 2025 19:51
Reklama
Reklama
Reklama

Zmiany w prawie drogowym. Prawo jazdy stracisz też poza terenem zabudowanym

Sejm znowelizował Prawa o ruchu drogowym. Kierowcy będą mogli stracić prawo jazdy także poza terenem zabudowanym, a dzieci i nastolatki jeżdżące na hulajnogach elektrycznych i rowerach obowiązkowo założą kaski ochronne.
Zmiany w prawie drogowym. Prawo jazdy stracisz też poza terenem zabudowanym

Autor: policja

O tym, że kwestia elektrycznych hulajnóg to nadal gorący temat, świadczy ostatnia akcja policjantów z podwarszawskiego Piaseczna. Ta interwencja zakończyła się mandatem w wysokości aż 1800 zł. 

Długa lista grzechów kierowcy na e-hulajnodze

Policjanci z drogówki zatrzymali kierującego hulajnogą elektryczną, który znacznie przekroczył dopuszczalną prędkość. Mężczyzna pędził ulicą aż 46 km/h, mimo że przepisy pozwalają w tym miejscu na jazdę maksymalnie 20 km/h.

Nieoznakowany radiowóz wyposażony w wideorejestrator zarejestrował wykroczenie. Jak ustalili funkcjonariusze, 27-latek poruszał się po jezdni, choć w tym miejscu powinien korzystać z drogi dla rowerów, a w razie jej braku – z chodnika lub pobocza, o ile nie zagraża pieszym. Jazda po jezdni jest dozwolona jedynie w wyjątkowych sytuacjach, których tu nie było, ponieważ obowiązująca prędkość dla samochodów wynosiła 50 km/h.

Nagranie znajduje się w tym miejscu.

Za niebezpieczną jazdę mężczyzna został ukarany mandatem. Policjanci nałożyli karę nie tylko za przekroczenie prędkości, ale również za przewożenie ładunku oraz niespełnienie wymogów technicznych hulajnogi.

Zgodnie z rozporządzeniem ministra infrastruktury w sprawie warunków technicznych pojazdów, hulajnoga elektryczna musi być skonstruowana tak, aby nie mogła przekraczać prędkości 20 km/h oraz zapewniała możliwość skutecznego hamowania.

Nowe prawo

I właśnie z powodu licznych wykroczeń i wypadków z udziałem jeżdżących e-hulajnogami zmienia się prawo. Sejm zgodził się na nowelizację Kodeksu Drogowego. Teraz projekt trafi do Senatu. Jeżeli nie będzie propozycji zmian, to nowe przepisy zostaną skierowane do podpisu prezydenta.

Wprowadzają one karę utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości o więcej niż 50 km/h na drogach jednojezdniowych dwukierunkowych poza obszarem zabudowanym. To oznacza, że kierowca, który na drodze z ograniczeniem do 70 km/h pojedzie 120 km/h, automatycznie straci prawo jazdy na 3 miesiące.

Przy drugim takim wykroczeniu kara wzrośnie do 6 miesięcy, a przy trzecim – do całkowitej utraty uprawnień. Nowe przepisy nie obejmą większości autostrad i dwujezdniowych dróg ekspresowych, jednak będą obowiązywać na drogach typu 2+1, które w Polsce wciąż występują.

To kolejny etap zaostrzania prawa po wprowadzeniu w 2013 roku obowiązku utraty prawa jazdy za przekroczenie prędkości w terenie zabudowanym.

Rewolucja dla młodych użytkowników hulajnóg i rowerów elektrycznych

Jednym z najgłośniej komentowanych elementów nowelizacji jest obowiązek noszenia kasków ochronnych przez osoby do 16 roku życia korzystające z:

  • rowerów elektrycznych,
  • hulajnóg elektrycznych,
  • urządzeń transportu osobistego (UTO), takich jak deskorolki elektryczne czy segwaye.

Do tej pory – dodajmy – noszenie kasku było jedynie zaleceniem. Teraz stanie się obowiązkiem, którego egzekwowaniem zajmą się policja i straż miejska.

Resort infrastruktury podkreśla, że decyzja wynika z rosnącej liczby wypadków z udziałem dzieci i nastolatków korzystających z e-hulajnóg. W 2024 roku policja odnotowała ponad 900 zdarzeń z udziałem użytkowników tych pojazdów, z czego kilkadziesiąt zakończyło się ciężkimi obrażeniami głowy.

Nowe przepisy mają zwiększyć bezpieczeństwo i wyrobić u najmłodszych nawyk ochrony głowy, tak jak w przypadku jazdy na rowerze w krajach Europy Zachodniej.

Młodzi kierowcy i ograniczenia prędkości

Ustawa przewiduje również zmiany dla osób ubiegających się o prawo jazdy:

  • prawo jazdy kategorii B będzie można uzyskać już od 17t roku życia, za zgodą rodzica lub opiekuna,
  • młodzi kierowcy w okresie próbnym będą mieli niższe limity prędkości – 80 km/h poza terenem zabudowanym i 100 km/h na autostradach,
  • nie będą mogli wykonywać przewozów osób, np. jako kierowcy aplikacji czy taksówkarze.

Inne ważne zmiany w ustawie

Nowelizacja wprowadza także:

  • możliwość korzystania z buspasów przez karetki również bez sygnałów dźwiękowych,
  • zwiększenie dopuszczalnej prędkości ciągników rolniczych z 30 do 40 km/h,
  • umożliwienie osobom niesłyszącym prowadzenia autobusów (kat. D i D1),
  • obniżenie minimalnego wieku kierowców zawodowych,
  • przedłużenie do 31 grudnia 2027 r. prawa do jazdy buspasem dla pojazdów elektrycznych i wodorowych.

Cel zmian

Resort infrastruktury podkreśla, że nowelizacja ma poprawić bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu. Z danych wynika, że najwięcej wypadków śmiertelnych dochodzi właśnie na drogach jednojezdniowych poza obszarem zabudowanym – często w wyniku nadmiernej prędkości.

Z kolei obowiązek noszenia kasków przez młodych użytkowników hulajnóg i rowerów ma ograniczyć liczbę poważnych urazów głowy wśród dzieci i nastolatków.

Ustawa trafi teraz do Senatu. Po podpisie prezydenta wejdzie w życie po 30 dniach od ogłoszenia jej w Dzienniku Ustaw.


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

szybka trasa szybka utrata 09.11.2025 10:43
To będzie grubo. Będą tracić na drodze śmierci jeden po drugim.

ale 09.11.2025 13:25
Ale będzie bezpieczniej.

Reklama
Reklama
Reklama
Ostatnie komentarze
Autor komentarza: po prostuTreść komentarza: Balans jest niezbędny.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 18:49Źródło komentarza: Kryzys psychiczny pracowników. Nie potrafimy złapać balansuAutor komentarza: OKTreść komentarza: OK.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 18:00Źródło komentarza: Kradzieże na cmentarzach trwają. Skupiamy się na emocjach, a nie bezpieczeństwieAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Każda tradycja rozweselająca pobyt w RZECZYPOSPOLITEJ a już ta sanatoryjo-alkoholowa, jest dobra. Z takimi tradycjami nie wolno walczyć, bo ta walka jest samym złem w sobie. Co te sanatoryjne LUDZIAKI po życiowych przejściach mają robić, jak zapoznać się z innymi LUDZIAKAMI, jak się do nich otworzyć i jak odważyć zagadać? Co tym LUDZIAKOM jeszcze zostało do zrobienia na tym łez padole? Te profesory madrale, to są dobre, innym zabraniają i wytykają paluchami a sami chleją, nie widząc nic w tym złego. Jak się zastanowić, to bez procentów nie da się żyć i funkcjonować w RZECZYPOSPOLITEJ. Dlatego też ZABRANIAM ZABRANIANIA! JAK KTOŚ CHCE SIĘ UCHLAĆ, TO NIECH SIĘ UCHLA! Tyle w tym temacie.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 15:01Źródło komentarza: Alkohol ma zniknąć z sanatoriów w Ciechocinku, Inowrocławiu, czy w wieńcu ZdrojuAutor komentarza: KosmitaTreść komentarza: Na tym FORUM coraz bardziej mi się podoba. Tematy artykułów nie wydumane, poruszające ważne aspekty życia dla LUDZIAKÓW. Weźmy na to taki alkohol, no, ja sobie nie wyobrażam, aby żyć i funkcjonować wśród WAS, bez tego nektaru rozweselającego. Uważam, że takich producentów tubkowych alkoholi, należy wręcz docenić i nagrodzić jakimś suwenirem, za ich pomysłowość względem wprowadzania nowego typu produktu. Te złośliwe polityki, tylko zabraniają i robią wszystko, aby uprzykrzyć życie LUDZIAKOM z pomysłami a także klientom tych pomysłów. Na to nie ma mojej zgody. Polityczna łobuzeria jedna! Wszystkiego tylko zabraniają a żyć nie dają!Data dodania komentarza: 16.11.2025, 14:44Źródło komentarza: Alkotubki wracają po roku. Prezes obwinia konkurencjęAutor komentarza: AnkaTreść komentarza: Ale kiedyś trzeba to skończyć.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 13:10Źródło komentarza: Alkohol ma zniknąć z sanatoriów w Ciechocinku, Inowrocławiu, czy w wieńcu ZdrojuAutor komentarza: DariaTreść komentarza: Skoro to tradycja to tak szybko się tego nie wykluczy.Data dodania komentarza: 16.11.2025, 13:05Źródło komentarza: Alkohol ma zniknąć z sanatoriów w Ciechocinku, Inowrocławiu, czy w wieńcu Zdroju
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama