Przejdź do głównych treściPrzejdź do wyszukiwarkiPrzejdź do głównego menu
środa, 29 października 2025 21:44
Reklama
Reklama
Reklama

Chce zakazu reklamy słodyczy. Bo szkodzą podobnie jak alkohol

Zakaz reklamy słodyczy w mediach.  Z taką propozycją wystąpił do Sejmu obywatel. Jego petycją zajęła się już komisja sejmowa. Na razie nie wiadomo, jaki będzie jej los.
Chce zakazu reklamy słodyczy. Bo szkodzą podobnie jak alkohol

Autor: Canva

Bo według pomysłodawcy – jak podaje rynekzdrowia.pl – szkodliwość słodyczy jest równie groźna jak szkodliwość alkoholu. 

Dzieci w Polsce tyją najszybciej w Europie

„Skoro w Polsce każdego roku kilkadziesiąt tysięcy osób umiera z powodu otyłości i powoduje ona około 200 powikłań, zasadne jest wprowadzenie zmian dotyczących promocji słodyczy w społeczeństwie – stworzonych na wzór ograniczeń dotyczących piwa” – przekonuje.

Swoją tezę uzasadnia konkretnymi danymi. Otóż otyłość zwiększa ryzyko wystąpienia cukrzycy typu 2 aż o 450 proc. i  pięciokrotnie większe ryzyko wystąpienia depresji. A według Światowej Organizacji Zdrowia (WHO), dzieci w Polsce tyją najszybciej w Europie. nadwagę ma około 60 proc. w wieku od 1 do 15 lat.

Wracając do zakazu reklamy alkoholu, autor petycji podkreśla, że w Polsce jest on dobrze uregulowany. Obowiązuje całkowity zakaz z wyjątkiem reklamy piwa. A i to jest obwarowane wieloma warunkami. Inaczej niż w przypadku słodyczy.

Problem trafnie wskazany, ale rozwiązanie wątpliwe

Jak miałoby to wyglądać w praktyce? Otóż – jak proponuje w swej petycji obywatel – zakaz reklamy i promocji słodyczy obowiązywałby w telewizji, kinie i teatrze, w prasie młodzieżowej i dziecięcej oraz na okładkach dzienników i czasopism.

Reklamy byłaby dozwolona na słupach, tablicach reklamowych i innych stałych i ruchomych powierzchniach wykorzystywanych do reklamy. Musiałaby jednak zawierać informację o zawartości cukru w promowanym produkcie.

Rynekzdrowia.pl zwraca uwagę, że taki zakaz reklam słodyczy może być traktowany jako ograniczenie wolności gospodarczej. Trzeba byłoby precyzyjnie określić, które produkty są objęte restrykcjami – czy chodzi o każdy cukier, czy o słodzone napoje, batony, ciastka.

­– W moim przekonaniu to trafnie wskazany problem, natomiast proponowany sposób rozwiązania wydaje się co najmniej wątpliwy, bo jego skuteczność będzie bardzo ograniczona – portal cytuje Sławomira Piechotę, byłego poseł i przewodniczącego dwóch komisji sejmowych. 

– Już samo zdefiniowanie, co miałoby być przedmiotem zakazu reklamy, jest w zasadzie niewykonalne. Na przykład bardzo dużo cukru zawierają ketchupy i czy można zakazać reklamy keczupu?” – pyta były poseł.

Petycją zajmie się teraz zespół parlamentarny 

Co prawda Biura Ekspertyz Sejmu negatywnie oceniło petycję obywatelską, ale nie trafiła ona do kosza. 

Kwestia reklamy jest zasadniczą kwestią, szczególnie w kanałach przeznaczonych wybitnie dla dzieci, kiedy te słodycze się pojawiają w nadmiernych ilościach. Może warto o tym rozmawiać – podkreśliła Urszula Augustyn z KO, zastępczyni przewodniczącego sejmowej Komisji Petycji. 

Ostatecznie trafiła ona do Parlamentarnego Zespołu ds. Zdrowego Stylu Życia oraz przeciwdziałania nadwadze i otyłości. Jak oceniła posłanka Augustyn, pozwoli to na kolejną ciekawą dyskusję i „być może coś z tego dobrego także wyniknie”. 

 

 


Podziel się
Oceń

Napisz komentarz

Komentarze

a co 20.10.2025 19:01
Jak chce to niech ma!

Reklama
Reklama
Reklama
Reklama
NAPISZ DO NAS

Zapraszamy do kontaktu!

Reklama